Jogsi zsebben, hitelkártya feltöltve, kezdő motorosként hogyan tovább?
Ha szűk a keret, az MZ még mindig evidens választás, kicsit több pénzzel azonban már érdemes a kereskedésbe is benézni, az új motorok között rengeteg alkalmas, olcsó típus van, amit ráadásul egész jó hitellel lehet elhozni. A gyártók az elmúlt években fedezték fel a kezdő motorosok piacát újra, és egyre több izgalmas vasat mutattak be.
Sokan a 600-as sornégyekben látják az ideális kezdőmotort…100 lóerő még nagykeréken sem kevés, nagyon könnyű elérni azt a sebességtartományt, ahol a dolgok hirtelen változnak meg. A motorok karaktere amúgy is ösztönöz a gázcsavarásra, hiszen a boldogító lóerők legfelül jelennek meg, de akkor aztán nagyon. Annyira, hogy bármikor benézel egy nagyobb szervizbe, szinte biztos lehetsz benne, hogy lesz ott egy törött 600-as. Pedig nem rossz kis motorok ezek, van rajtuk tisztességes fék, biztonságos futómű, és könnyen irányíthatóak. Egy középkategóriás naked mindig ideális kompromisszum lesz a legtöbb motoros számára, de idáig el is kell jutni. A motorosig. Bármilyen teljesítményű motor, akár egy R1 is megszokható 1-2 hét alatt, és autópályán hamar „kimotorozható”, még 300-as végsebességet is elérheti a legfakezűbb kezdő is. Ez a cél? Persze, hogy nem.
Az igazi kezdőmotor, talán, amin bátran és jól el lehet sajátítani az alapokat, az legelőször is egy robogó, mint például a Slider, aminek az sem árt, ha itt-ott csúszik az aszfalton. Jó választás egy kis enduró/krosszmotor, aminél szintén a motorozási technika kell, hogy helyettesítse a hiányzó lóerőket. Nagyobbaknak, idősebeknek a városi endurók/funmotorok az ideálisak, amiben van nyomaték, de teljesítmény kevés, hasonlóan egy kisebb cruiserhez, vagy a régi jól bevált ER-5/CB500/GS500 motorokhoz. Nem ezek fogják az állandó adrenalint biztosítani, de a sziklamászást sem a nyolcas úton kell elkezdeni. A lassabb motorokon könnyebben megtanulható az ideális kanyarvétel, gázadásra nem fog keresztbe állni, vagy a szembe sávba egy Sierrán landolni, aki ezeken tanul motorozni. A nagyobb motorokon igazán veszélyes az a könnyed érzés, ahogy megmutatják, hogyan is kéne menni. Igen, egy sportmotor bizonyos szinten könnyebb vezetni, mint egy kisebbet. Mégis, amikor „esemény” van, akkor nem mindegy, hogy 200-ról, vagy 120-ról kell lassítani, és hogy a kanyarhoz érkezve a sebességet 20-30km/h-val vagy 100-al kell csökkenteni. Ez a pár gondolat nem csak a vevőknek, a kereskedőknek is szól. Jobb egy olyan vevő, aki először egy kisebb nyereséget biztosító motort visz el, majd két-három lépcsőben cseréli nagyobbra, mint az, akinek sikerül eladni a nagy nyereséggel kecsegtető vasat, és többet nem jön. Inkább a védőruhára kellene rábeszélni minden motorvásárlót.
|